عکاسی تبلیغاتی راهی برای بهتر دیده شدن

عکاسی تبلیغاتی راهی برای بهتر دیده شدن

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های عکاسی است که به حوزه عکاسی از محصولات، کالاها، تولیدات و یا خدمات و همچنین تیزر تبلیغاتی مربوط می‌شود. از عکس‌های این حوزه برای طراحی کاتالوگ، بروشور و روی هم رفته در صنعت چاپ و تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود.

عکاسی

عکاسی از محصولات

بیایید دو محصول مشابه داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه کنیم. مانند  محصول ویفر که برگرفته از محصولی مشابه و خارجی است. بسته‌بندی و نوع ارائه این دو محصول کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. از دیدن عکس روی بسته‌بندی نمونه خارجی ذوق خرید محصول در مخاطب بیدار می‌شود اما در نمونه‌های داخلی از عکسی متوسط استفاده می‌شود.

محصول داخلی بدون توجه به عکس روی بسته‌بندی خریداری می‌شود و مخاطب از قبل می‌داند که چی محصولی می‌خواهد خریداری کند.

فاکتورهای موجود در عکس محصول داخلی و خارجی کاملا مشابه هستند اما آنچه این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند نحوه‌ی نمایش نور، زاویه عکس، وضوح تصویر و … است. این مهم ارتباطی با قیمت تجهیزات و یا نوع اقلام عکاسی ندارد. همه‌ی این کارها را می‌توان در آتلیه‌ای کوچک نیز انجام داد. مهم به کارگیری بهترین روش از نور، زوایه، سلیقه و ذوق هنری است.

عکاسی محصولات

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکس‌های حوزه عکاسی از محصول یا عکاسی تبلیغاتی نوعی عکس چالشی محسوب می‌شوند. چالش از این رو که ذهن مخاطب را برای چند لحظه‌ی کوتاه به چالش می‌کشند. برای این امر، باید از چند فرم هنری استفاده کرد.
درکنار برخورداری از ذوق هنری باید درک درستی از خواسته، سلیقه و نیاز صاحب محصول و خدمات داشت. افرادی که در بخش تجارت و بازرگانی فعال‌اند، برای ارائه محصول و یا خدمات خود وسواس بیشتری در مقایسه با دیگر صاحبان برند دارند.

عکاسی تبلیغاتی جایگاه ویژه و فوق‌العاده مهمی در رشد و موفقیت تجاری یک برند دارد. زمانی که تبلیغی تجاری و یا محتوایی تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید، در نگاه نخست این تصاویر و عکس‌ها هستند که مورد توجه قرار خواهند گرفت. نوع انتخاب عکس و یا تصاویر به شدت در میزان جذب مشتری و بازار هدف تاثیرگذار هستند.

در کنار عکاسی تبلیغاتی، طراحی و گرافیک نیز به بیشتر دیده شدن آن کمک خواهد کرد. عکس‌های تبلیغاتی به منظور افزایش میزان فروش، معرفی و همچینن جذب مشتری بیشتر استفاده می‌شوند. فاکتورهایی که باید در صنعت عکاسی تبلیغاتی به آن‌ها توجه شود صرفا گرفتن عکسی جذاب و مورد توجه نیست، عکس باید سرگرم‌کننده، با کیفیت و چشم‌نواز باشد. در کنار این موضوع نوع عکس‌برداری باید به نحوی باشد که مشتری را متقاعد و برای خرید محصول اقدام کند.

روش‌های عکاسی از محصولات محدود هستند اما روش‌های افزودن جذابیت و تحریک حس کنجکاوی و طراح‌های گرافیکی بی‌شمارند. مبالغه و بزرگ‌نمایی یکی از روش‌هایی است که در این صنعت بسیار کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:
چرا باید از خدمات طراحی بهره گرفت؟

عکس‌های تبلیغاتی چه کاربردی دارند؟

عکس‌های تبلیغاتی به منظور تبلیغ برای محصول و یا خدمات در فضاهای مجازی و یا حوزه تبلیغات و بازاریابی و چاپ همچون روزنامه‌ها، مجلات، کاتالوگ و بروشور منتشر می‌شوند. عکاس حرفه‌ای که در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کند باید بداند که هر محصول به چه نوع عکسی احتیاج دارد؟ رسیدن به چنین درکی نیازمند رسیدن به توافقی جامع با سفارش دهنده است. در این بخش، صاحب خدمات و یا محصول باید به طور واضح مشخص کند که چه عکسی مدنظر اوست. عکس باید چه  پیامی را و با چه هدفی ارائه کند؟ پس از توافق بر سر این موضوعات، عکاس می‌تواند روند عکاسی از محصول را شروع کند.

روند عکاسی از محصولات چگونه است؟

فراهم‌سازی محصولات از سوی سفارش دهنده و تعیین مکان و موقعیت عکاسی از مقدمات اولیه عکاسی تبلیغات محسوب می‌شود. بسته به نیاز سفارش دهنده، لوکیشن عکاسی می‌تواند در فضای داخلی و یا بیرونی انجام پذیرد. انتخاب لوکیشن عکاسی به انتخاب عکاس است که بر اساس دانش و تجربه عکاس انتخاب می‌شود.

عکاسی محصول

در عکاسی تبلیغاتی بسته به نیاز از مدل هم کمک گرفته می‌شود. در زمینه تبلیغاتی معمولا سفارش دهنده و یا همکارنش به عنوان مدل با عکاس همکاری می‌کنند. پس از فراهم‌آوری مقدمات عکاسی، چند تصویر اولیه از سوژه گرفته می‌شود و عکس‌های منتخب جدا و برای روتوش و کارهای گرافیکی آماده می‌شوند. در مرحله ویرایش عکس، با کمک نرم‌افزارها، افکت‌های و جلوه‌های بصری روی عکس ایجاد می‌شود.

عکاسی تبلیغاتی نیازمند چه دانش‌هایی است؟

برای موفقیت در صنعت تبلیغات و بازاریابی باید دانش‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای داشت. این دانش را می‌توان از طریق شرکت در دوره‌های تخصصی به دست آورد. یکی از ضروریات کار عکاسی تبلیغاتی نیز برخورداری از چنین دانشی است. در کنار کسب مهارت‌های حرفه‌ای عکاسی، بهره‌مندی از اطلاعات فرهنگی، بازاریابی و داشتن شم روانشناسی از عواملی هستند که به موفقیت عکاس تبلیغاتی بسیار کمک می‌کنند.

درک زیبایی‌شناسی و جلوه‌های بصری، شناخت نور، رنگ، افکت و نرم‌افزارهای این حوزه، استعداد، هوش و تجربه سبب موفقیت و دیده شدن عکاس تبلیغاتی خواهد شد.

فواید بهره‌گیری از عکاسی تبلیغاتی

شنیدن، کی بود مانند دیدن؛ تاثیر و قدرت دیدن و درگیر کردن عواطف و احساس فوق‌العاده عظیم است. برای مثال می‌توان به شبکه‌های اجتماعی تصویری اشاره کرد، شبکه‌هایی که کاربران براساس عکس تولید محتوا می‌کنند، مانند اینستاگرام و پینترست. با نگاهی به آمارها مشاهده خواهید کرد که آمار عضویت در این شبکه‌های اجتماعی بیش از رقبای دیگر است.

شرکت‌هایی که برای معرفی و تبلیغ محصولات و یا خدمات خود از عکاسی تبلیغاتی بهره‌ گرفته‌اند ۹۴% بیشتر نسبت به دیگران دیده‌ شده‌اند. نشریات آنلاین همراه با عکس، ۱۵% بینندگان بیشتری دارند.

در عکاسی تبلیغاتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • طرف‌نظر از پس‌زمینه طرح دار در عکاسی تبلیغاتی

کالایی که باید تبلیغ شود بهتر است در مرکز سوژه عکسی قرار گیرد. برای مثال، الگوهای اضافه، اشیاه، پایه و … جز محصول اصلی نباید در مرکز عکس باشند. به عنوان عکاس تبلیغاتی توجه به این نکته مهم است که نباید زمان طلایی را از دست داد. منظور از زمان طلایی، چند ثانیه نخستی است که مخاطب به عکس خیره می‌شود که زمانی حدود ۷ ثانیه است. اگر در این زمان فوق‌العاده کوتاه نظر مشتری جذب و اقدام به خرید کرد که به هدف تبلیغات دست یافته‌ایم.

در نتیجه، تا حد امکان از استفاده از الگوهای طرح دار دوری کنید.

  • استفاده از نماهای مختلف در عکاسی از محصولات

تنوع و تعدد عکس‌ها در عکاسی تبلیغاتی ضروری است. درباره خرید اینترنتی محصولات، باید از تمامی زوایای محصول عکاسی شود. این روش به مشتری اطمینان می‌دهد تا بیشتر به بررسی و تماشای جزئیات محصول بپردازد. برای حصول بهترین نتیجه بهتر است از عکاسی ۳۶۰ درجه بهره گرفت.

  • آماده‌سازی محصول برای عکاسی تبلیغاتی

در عکاسی تبلیغاتی برای هر محصولی، باید کمی به وضع ظاهری محصول رسیدگی کرد. لباسی را در نظر بگیرید که باید از آن عکاسی شود. برای مثال، قبل از عکاسی لباس باید تمیز، مرتب و عاری از چروک شود تا بتواند بهترین تاثیر و جذابیت را در نگاه مخاطب داشته باشد.

توجه به جزئیات به شدت روی میزان تاثیرگذاری تبلیغاتی موثر است. اگر حوصله‌ی پرداختن به جزئیات را ندارید بهتر از مهارت خود در فتوشاپ را افزایش دهید.

در عکاسی تبلیغاتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
  • تنظیم تعادل رنگ سفید یا White Balance

یکی از مشکلاتی که برای عکاسان در این حوزه وجود دارد تنظیم نامناسب تعادل رنگ سفید است. تعادل رنگ سفید فرآیندی است که در آن سایه‌های رنگی ناخواسته حذف می‌شوند. برای رفع این مشکل بهتر است با توجه به نور صحنه عکاسی، دوربین را تنظیم کرد. استفاده از تصاویری با زرولیشن بالا سبب جذب توجه بیشتر مخاطب و درگیر شدن او با موضع و تبدیلش به مشتری است.

  • استفاده از روانشناسی رنگ‌ها

هر رنگ دارای مفهومی خاص است. به کمک رنگ‌ها و تعابیری که در خود دارند می‌توان بهتر بر ذهن و روح مخاطب تاثیر گذاشت. از طریق تصاویری با چنین ویژگی‌هایی  به سرعت می‌توان مخاطب را تبدیل به مشتری کرد.

هرچند باید به این مهم اشراف داشت که با استفاده از چه رنگ‌های می‌توان مشتری را جذب کرد. این که چه رنگ‌های برای تبدیل مخاطب به مشتری تاثیر دارند بسته به نوع محصول متفاوت است. برای مثال برای محصولات آرایشی و بهداشتی از رنگ‌های سرد و مِلو همچون صورتی و گل‌بهی استفاده می‌کنند و برای غذا رنگ‌های گرم مانند قرمز کاربرد دارد.  

  • استفاده از لوگوی محصول

استفاده از لوگو در حین عکاسی از محصول سبب می‌شود تا مشتری محصول را با محصول مشابه دیگری اشتباه نگیرد.

  • بکارگیری قانون سه‌تایی

قانون سه‌تایی می‌گوید که به کمک خطوط فرضی کادر تصویر دوربین خود را به ۹ قسمت ۳ در ۳ تقسیم کنید. حالا سوژه باید روی یکی از خطوط تلاقی افقی و عمودی قرار بگیرد. به بیان دیگر، سوژه باید کمی خارج از مرکز کادر قرار بگیرد.

  • نمایش ابعاد واقعی کالا به مخاطب

با استفاده از یک دست در حین عکاسی از محصول در تصویر می‌توان ابعاد واقعی کالا را برای مشتری به نمایش گذاشت. زمانی که مخاطب متوجه سایز محصول شود بهتر می‌توان برای خرید تصمیم بگیرد.

  • استفاده از پایه برای محصولات

عکاس باید برای عکاسی از محصولات دارای طرح قبلی باشد. برای برخی محصولات نیاز به پایه و استند است. هدف عکاسی تبلیغاتی نمایش جزئیات، افزایش جذابیت کالا و کمک به فروش است.

  • برقراری تعادل در نورپردازی طبیعی و مصنوعی

استفاده از هر دو نور در پروسه عکاسی از محصول مهم است. بسته به شرایط، نوع کالا و … نوع نورپردازی طبیعی و یا مصنوعی مشخص می‌شود. از هر دو روش نباید همزمان استفاده کرد.

  • استفاده از سطح آینه‌ای برای عکاسی

بهره‌گیری خلاقانه از سطحی که منعکس‌کننده نور باشد عمق و جذابیت تصویر را چندین برابر می‌کند.

  • طراحی صحنه مناسب

در طراحی هر محصول باید به ماهیت کالا توجه کرد. محصول و محیط عکاسی باید باهم ارتباط و تناسب داشته باشند. برای تفهیم بیشتر، باید در رنگ، شکل و ابعاد کالا در کنار پس‌زمینه و صحنه همخوانی داشته باشد.

  • زمینه سفید تصویر

برای این که سوژه عکاسی در مرکز توجه باشد بهتر است از پس‌زمینه سفید استفاده شود. به این نکته توجه باشید که پس‌زمینه سفید برای محصولاتی رنگی جز سفید دارند ایده‌آل است.

چطور با ذهن و روان مخاطب بازی کنیم؟

عکاسی برپایه نکات مطرح شده در این نوشتار، تاثیر مثبت و مستقیمی در تبلیغات و دیده شدن محصول و خدمات دارد. وقتی عکس بر احساسات ما غلبه کند، رسالت خود را در صنعت تبلیغات و بازاریابی انجام داده است. با ورود دنیای تبلیغات به عصر دیجیتال تحریک احساسات و قلقلک ذهن و روان مخاطب بیش از گذشته آسان شده است. انسجام فرم و محتوا و عکس در یک قالب، بهترین روش برای معرفی محصولات و خدمات است.

در این بخش، تصویر بیانگر تجربه شخصی افراد است. به این معنا که از اصول کلی برداشتی آشنا خواهید داشت و این اتفاق فارغ از جزئیات است. ذهن داده‌های بصری را به صورت تصادفی و خلاقانه دریافت و تفسیر می‌کند. به این معنا که ابتدا کلیات دیده و سپس جزئیات نگریسته می‌شوند. هر چه تماشای عکسی بیشتر باشد کشف جزئیات بیشتر از طرف مخاطب به طبع بیشتر خواهد شد.

چاپ کارو با بهره‌مندی از دانش و تخصص در زمینه عکاسی تبلیغاتی می‌تواند مسیر رشد و موفقیت برند و کسب‌وکارتان را هموارتر کند. با ما تماس بگیرید.

درتاریخ : یکشنبه 22 اسفند 1400 تعداد بازدید : 392 بازدید۴ دیدگاهبرچسب‌ها: