صفر تا صد جعبه سازی

صفر تا صد جعبه سازی

یکی از مشاغل‌ها در صنعت چاپ و صحافی و لیتوگرافی، که زمینه کاری بسیار پیچیده و گسترده‌ای دارد جعبه سازی است.

جعبه هارد باکسی

جعبه سازی در واقع یک حوزه شغلی است که ارتباط مستقیم با صنعت بسته بندی دارد که این صنعت یکی از صنایع بسیار قدرتمند در تمامی کشورها محسوب می‌شود.

جعبه سازی و بسته بندی

هر کالای تجاری با یک بسته بندی شاخص شناخته می‌شود. برای این امر نسبت به ماهیت هر محصول، برای ساخت بسته‌ها یک متریال خاص انتخاب می‌شود. ساخت جعبه نیز مانند بسیاری از مشاغل‌های دیگر، طوری است که قبل از شروع به کار باید مهارت‌ها و آموزش های مربوطه را سپری کرد. به طور کلی جعبه سازی در دو بخش مشغول به کار است.

بیشتر بدانید:

عکاسی تبلیغاتی راهی برای بهتر دیده شدن

چرا باید از خدمات طراحی بهره گرفت؟

درباره صنعت چاپ و چاپخانه

روش‌های جعبه سازی

نوع اول ساخت جعبه‌های تزئینی است که معمولا به صورت دستی انجام می‌شود. افرادی که دراین بخش فعالیت می‌کنند، از الگوهای باز جعبه ایده می‌گیرند.

نوع دوم جعبه‌هایی که به وسیله‌ دستگاه درست می‌شوند. دستگاه‌های متعددی وجود دارد که بر اساس شکل جعبه عملکردهای متفاوتی دارند. و در نهایت به صورت دستی سرهم می‌شود.

جعبه وجعبه سازی

 انواع جعبه

جعبه سازی به یک نوع مشخص محدود نمی‌شود بلکه با توجه به ماهیت هرشغل ، ساختار جعبه طراحی و ساخته می‌شود. انواع جعبه‌ها به قدری اهمیت دارد که برخی افراد تنها بر روی یک یا چند نوع مشخص تمرکز کرده و فعالیت می‌کنند.

جعبه های غذایی

میزان درصد بالایی از جعبه‌هایی که تولید می‌شوند، در بخش مواد غذایی کارایی دارند. جعبه ‌های مواد غذایی از تنوع بالایی برخوردار است. به طور کلی این جعبه‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند .

  • جعبه غذاهای فست فودی ورستورانی
  • غذاهای آماده
  • محصولات غذایی

جعبه‌های بهداشتی و آرایشی

یکی از سخت ترین های جعبه سازی، همین حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی است. زیرا باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد . به طور مثال جعبه دستمال کاغذی، شوینده، خمیردندان، لوازم آرایشی، رنگ مو، ماسک صورت و … در دسته جعبه‌های بهداشتی می‌باشند.

جعبه‌های دارویی

بسیاری از داروها در بازار دارای جعبه‌های مقوایی هستند. جعبه های دارویی نیازی به طراحی‌های هنری وزیبا ندارند. معمولا در جعبه‌های دارویی کیفیت مهمتر است زیرا باید به گونه‌ای باشد که در حین حمل و نقل دارو آسیب نبیند.

جعبه‌های کادویی

اکثر افراد با این جعبه‌ها آشنا هستند . و بی تردید یکی از زیباترین بخش‌های جعبه سازی همین قسمت است .به دلیل ظرافت بسیار بالا در این نوع جعبه، اکثرا به صورت دستی انجام می‌شود. حتی در تولیدات انبوه که توسط دستگاه پروسه برش و تا انجام می‌شود نیز، گاهی اوقات تزئینات دیگری توسط افراد به آن اضافه می‌شود .

جعبه های پوشاک

شاید تصور کنید پوشاک نیاز به جعبه ندارد. اما لباس‌هایی همچون لباس های مجلسی که برای جابجایی می‌بایست داخل جعبه قرار بگیرند تا آسیب نبینند. یکی از بخش‌های جعبه سازی پوشاک مربوط به تولید پاکت‌های کاغذی است.

جعبه های صنعتی

این بخش به تنهایی یک زمینه کاری گسترده است که برای تمامی محصولات صنعتی که نیاز به جعبه دارند تولیدات لازم را انجام می‌دهد. که به دو بخش تقسیم می‎‌شود.

۱ – دسته اول کارتن ‌های جعبه‌ای هستند که محصولات تولیدی کارخانه‌ها را در این جعبه‌های بزرگ گردآوری کرده و مستقیما از کارخانه به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ارسال می‌شود.

۲ –دسته دوم جعبه‌های کوچکی هستند که برای نگهداری هر یک از محصولات صنعتی، با توجه به سلیقه و نیاز مشتری تولید می‌شود.

جعبه‌های محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی از جمله : کتاب، بازی‌های فکری، لوازم التحریر و غیره برای عرضه به مشتری نیاز به بسته بندی دارند .

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که، جعبه سازی در این بخش تقریبا برای تمامی رده های سنی قابل اجراست.

جعبه

 مقواهایی که در بازار ایران کاربرد زیادی دارد:

۱ –ایندربرد: این مقوا مورد تایید وزارت بهداشت می‌باشد در محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد.

۲ –پشت سفید: این مقوا برای جعبه‌هایی که پشت آنها در معرض دید مصرف کننده است کاربرد دارد .

۳ –پشت طوسی: در بین مقواها معمولا بیشترین کاربرد را دارد که به دلیل طوسی بودن پشت آن به پشت طوسی معروف است . گاهی اوقات به دلیل وزن زیاد این محصول، مقوا با کارتن لمینت می‌شود و ضخامت و استحکام مورد نیاز را تامین می‌کند .

درتاریخ : یکشنبه 22 اسفند 1400 تعداد بازدید : 421 بازدید۳ دیدگاهبرچسب‌ها: