چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

چاپ دیجیتال کتاب یکی از رایج ترین روش های چاپ کتاب به صورت مستقیم با استفاده از تصاویر مبتنی بر دیجیتال است. این کار به وسیله انتقال داده ها از یک فایل رایانه به چاپگر جوهر افشان با حجم زیاد و یا چاپگر لیزری انجام می شود. به عبارت دیگر، چاپ دیجیتال کتاب شامل هدایت یک دستگاه کپی سرعت بالا از طریق تجهیزات اتصال دهنده از قبیل کامپیوتر می باشد. در روش چاپ دیجیتال کتاب، چاپگر پرونده های دیجیتالی مورد نیاز برای جلد و متن داخلی کتاب شما را به صورت جداگانه ذخیره می کند. سپس، این پرونده ها با استفاده از تونر به جای جوهر، تصویر برداری می شوند. بنابراین، نحوه کار دستگاه چاپ دیجیتال کتاب مشابه با دستگاه کپی، هر چند در مقیاس بزرگتر می باشد.

 در این ماشین، صفحات چاپ شده ابتدا با یک پوشش رنگی ترکیب شده و سپس به اندازه مناسب برش داده می شوند. در نهایت، تمام صفحات کتاب معمولا با استفاده از چسب به یکدیگر متصل می شوند. برخی از تجهیزات چاپ دیجیتال، تنها در عرض مدت هفت دقیقه می توانند کل کتاب، جلد رنگی و … را تولید کنند. با توجه به مطالب بیان شده، چاپ دیجیتال کتاب به چاپ حرفه ای اطلاق می شود که مشاغل کوچک از قبیل نشر رومیزی و سایر منابع دیجیتالی با استفاده از چاپگرهای لیزری یا جوهر افشان به چاپ در تیتراژ کم می پردازند. معروف ترین روش های چاپ دیجیتال شامل پرینترهای جوهر افشان یا لیزری است که رنگدانه یا تونر را بر روی طیف گسترده ای از بسترها از جمله کاغذ، کاغذ عکاسی، بوم، شیشه، فلز، سنگ مرمر و مواد دیگر قرار می دهند. این در حالی است که هم اکنون منظور از چاپ دیجیتال کتاب در صنعت چاپ، چاپ تونری از طریق چاپگرهای لیزی بر روی انواع مختلف کاغذ می باشد.

مزایای چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

چاپ دیجیتال کتاب نسبت به روشهای سنتی چاپ افست هزینه بالاتری دارد، اما معمولا این هزینه با اجتناب از هزینه های تمام مراحل فنی مورد نیاز برای تهیه صفحات چاپ، جبران می شود. از جمله مزایای چاپ دیجیتال کتاب می توان به امکان چاپ بلافاصله بعد از تقاضا، مدت زمان چرخش کوتاه و حتی اصلاح تصویر (داده های متغیر) مورد استفاده برای هر برداشت اشاره کرد. چاپ در تیتراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین از دیگر نقاط قوت چاپ دیجیتال می باشد. کاهش نیروی انسانی موردنیاز و افزایش روز افزون کیفیت پرس های دیجیتالی بدان معنی است که چاپ دیجیتال کتاب به علت افزایش تیراژ به چند هزار برگه چاپی با هزینه تمام شده پایین تر، به جایی رسیده است که توانایی رقابت با چاپ افست را دارد. این مسئله بزرگترین تغییر در فناوری چاپ از زمان معرفی چاپ افست می باشد و به عنوان یک بخش مهم در صنعت چاپ دیجیتال کتاب به طور سریع در حال رشد است. 

بزرگترین تفاوت بین چاپ دیجیتال کتاب و روش های سنتی مانند لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور یا حروف چینی به این صورت است که در چاپ دیجیتال کتاب نیازی به جایگزینی صفحه های چاپی نیست، در حالی که در چاپ آنالوگ صفحات به صورت مکرر تعویض می شوند. این امر باعث تسریع زمان استفاده از چاپ دیجیتال کتاب و در نتیجه تحمیل هزینه کمتری برای آن می شود، اما معمولا در اکثر فرآیندهای چاپ دیجیتال تجاری امکان از بین رفتن جزئیات تصویر وجود دارد.