دستگاه چاپ ریسوگراف نخستین بار در کشور ژاپن و توسط شرکت ریسو کاگاکو تولید گردیده که حاصل ترکیب چند فناوری مختلف می باشد. ریسوگراف در واقع نام تجاری است که این شرکت برای محصول جدیدشان انتخاب نمودند، اما این نام تجاری در ایران به صورت عمومی برای این نوع چاپ استفاده می گردد. دستگاه چاپ ریسوگراف از نظر تعداد چاپ بین دستگاه های کپی و چاپ افست قرار دارد.

چاپ ریسوگراف چیست؟

دستگاه چاپ ریسوگراف نخستین بار در کشور ژاپن و توسط شرکت ریسو کاگاکو طراحی و تولید گردیده که حاصل ترکیب چند فناوری مختلف می باشد. ریسوگراف در واقع نام تجاری است که این شرکت برای محصول جدیدشان انتخاب نمودند، اما این نام تجاری در ایران به صورت عمومی برای این نوع چاپ استفاده می گردد. نام اصلی این نوع از چاپ داپلیکیشن است که در بین عموم متداول نمی باشد. نحوه چاپ در دستگاه ریسوگراف به این شکل است که متن یا تصویر روی استنسیل یا مستر ایجاد می گردد، یعنی با کمک اسکنر دقیق نمونه ای از نسخه آماده برای چاپ روی استنسیل ایجاد می شود و سپس استنسیل روی درام دستگاه قرار می گیرد که به منظور چاپ با تیراژ ده هزار نسخه می توان از آن استفاده نمود. کیفیت چاپ به روش ریسوگراف بستگی به فاکتورهایی مانند نوع دستگاه و کیفیت مواد مصرفی بستگی دارد برای مثال استفاده از انواع مرکب و مستر غیر فابریک اگر هزینه های چاپ را کاهش می دهد اما کیفیت را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده و از آن می کاهد. انواع مختلف دستگاه های ریسوگراف دارای حداکثر سایز چاپی گوناگونی می باشند اکثر دستگاه های مورد استفاده برای چاپ ریسوگراف تا سایز A4 را جاپ کرده ولی برخی دیگر از انواع حرفه ای تر سایزهای A3 و B4 را نیز چاپ می کنند. از دیگر امکانات چاپ ریسوگراف می توان به چاپ عکس و ترام اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت دستگاه چاپ ریسوگراف بین دستگاه های کپی و چاپ افست قرار دارد بدین صورت که اگر تعداد سفارش چاپی برای دستگاه های فتوکپی زیاد باشد و برای چاپ افست کم، پیشنهاد می شود از دستگاه ریسوگراف استفاده گردد.

موارد استفاده چاپ ریسو و انواع آن

از دستگاه ریسو گراف زمانی استفاده می شود که هم دچار کمبود زمان هستیم و نمیتوانیم با چاپ افست کارمان را به چاپ برسانیم و هم می خواهیم که در هزینه تمام شده صرفه جویی کنیم، مواردی که می توان با دستگاه ریسو به چاپ رساند عبارتند از :

  • چاپ انواع سربرگ
  • انواع تراکت تبلیغاتی
  • انواع پاکت
  • فاکتور
  • سرنسخه
  • چاپ کتاب تک رنگ